„Al meu, al meu” – cum sa ajungem la impartirea lucrurilor

  • 0 comments
Terapia si copiiii

„Fetita mea, in primii doi ani de viata a observat constant modul in care sora ei mai mare isi exprima verbal posesivitatea asupra lucrurilor din jur. Cea mare are acum 8 ani si e la momentul in care e flexibila in gandire. Insa zilele acestea cand trebuia sa imparta jucariile cu sora mai mica, a inceput sa foloseasca destul de des cuvantul „al meu”. Astfel, ma astept caprimele cuvinte ale celei mici sa fie „al meu, al meu”, chiar daca unele lucruri nu vor fi ale ei.”

Posesivitatea nu este doar rezultatul unei modelari neadecvate. De multe ori e o tensiune in spatele acestei exprimari, o rigiditate. Fiintele umane sunt menite sa creeze conexiuni unele cu altele, astfel e putin probabil sa ne comportam necorespunzator atunci cand interactiunea cu ceilalti este optima. Una dintre nevoile copiilor e aceea de a se simti conectati cu noi, ca adulti pentru a simti siguranta atat fizica cat si emotionala.

Atunci cand „paharul emotional” este plin, cei mici se simt in siguranta si pot sa interactioneze bine cu celelalte persoane. Sa se joace impreuna, sa faca diferenta intre „al meu” si „al tau”. Insa atunci cand ceva se intampla in colectivitate, sunt obositi sau sunt deconectati e foarte probabil ca restul zilei sa fie una dificila.

Iata cateva lucruri pe care le putem face, atunci cand observam in familie ca lucrurile nu stau chiar asa cum ar trebui:

  1. Timp petrecut unu-la-unu

Intotdeauna cand petrecem timp de calitate unu la unu cu cineva, conectarea intre acele persoane creste foarte mult. Atunci cand ii vedeti pe cei mici ca intampina probleme in a imparti sau a impartasi obiecte, idei cu ceilalti, faceti-va timp sa petreceti timp impreuna. Setati cronometrul si timp de 20-30 de minute, intrati in lumea celui mic si implicati-va cu entuziasm in activitatile, jocurile si momentele pe care ei le propun.

  1. Asculta

Cei mici au nevoie sa se simta ascultati. Chiar si atunci cand setati limite, acordati-le cateva momente in care cu rabdare si atentie sa-i ascultati. O situatie intalnita peste zi, la scoala sau in interactiunile cu ceilalti in urma careia copilul traieste diverse emotii, poate fi rezolvata prin impartasirea sentimentelor si discutii pe marginea a ceea ce s-a intamplat.

  1. Joaca-te.

Atunci cand cei mici folosesc „al meu”, de cele mai multe ori apare o diviziune „intre tabere”. De aceea, in acele momente, un joc ce i-ar putea aduce in aceeasi tabara ar fi binevenit. O lupta cu pernele, o intrecere sau un joc de rol ce sa aiba ca protagonisti copiii si adultii, i-ar scoate din conflictul ce a fost creat odata cu „impartirea lucrurilor”.

Articol tradus si adaptat dupa:

„Mine! Mine! All the time? How to handle sharing” – Susan Derby (Parenting by Connection Instructor based, LA, California)

http://www.handinhandparenting.org/article/mine-mine-time-handle-sharing/?inf_contact_key=757a36845371a0a62fa4683cdd8aea176b28fa1481b59a20e88c97c04f2c313a

Toate drepturile rezervate Playful Learning. Orice reproducere totală sau parțială a textului se pedepsește conform legilor în vigoare.

Share Social